عکس و خبر

آخر هفته، علیه اضافه وزن اقدام کنید

پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶

آخر هفته، علیه اضافه وزن اقدام کنید

دسته بندی : عکس و خبر تاریخ : جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶

 هفته نامه همشهری شش و هفت – مهتاب خسروشاهی:  استراحت آخر هفته، برای هركسی معنایی دارد! برای بعضی درخوردن، برای گروهی در خوابیدن، برای عده‌ای در تفریح و خوشگذرانی، برای گروهی دیگر در ورزش و برای عده‌ای هم در سرگرم شدن با سرگرمی‌های هنری- علمی، خلاصه می‌شود.

 

اما در همه این حالت‌ها، وجه مشترك و به قول معروف نخ تسبیح، خورد و خوراك هست. به این دلیل كه اصلا بخشی از لذت زندگی در همین مساله خلاصه می‌شود. با آنهایی كه پایان هفته را هم سالم زندگی می‌كنند و مراقب برنامه غذایی‌شان هستند، كاری نداریم. روی صحبت‌مان با آنهایی هست كه یك و نیم روز پایان هفته را بی‌خیال سلامتی می‌شوند و زندگی را با سفره‌ای دیگر سپری می‌كنند! ببینیم چربی و شكر كه مهم‌ترین عامل اضافه وزن هستند، ‌پایان هفته چطور گریبانگیرمان می‌شوند؟

 آخر هفته علیه اضافه وزن

 
سریع پوست‌سازی كنید

از اول تا آخر هفته را سخت كار كرده و اصلا نخوابیده‌اید. در طول چند روز گذشته به‌قدری مضطرب بوده و استرس داشته‌اید كه احساس می‌كنید پوست‌تان تیره و كدر شده هست. با این وضع باید آخر هفته مهمانی هم بروید. چه كنید تا پوست‌تان كمی آرام شده و رنگ باز كند؟

پف چشم

یكی از اثرهای شاخص خستگی، روی چشم‌هاست. پف كردن و سیاه شدن زیر چشم نشانه خستگی هست. برای درمان این عارضه، دو عدد چای سبز كیسه‌ای را داخل یك لیوان آب‌جوش بگذا رید. ۵دقیقه بعد لیوان را داخل یخچال بگذارید. وقتی خوب سرد شد، كیسه‌ها را روی چشم‌ها بگذارید. به‌مدت ۲۰دقیقه دراز بكشید.

پف لب‌ها

 داخل یك لیوان آب جوش، ۳عدد توت‌فرنگی و یك قاشق چایخوری روغن نارگیل بریزید. لیوان را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. سپس پنبه دیسكی را داخل محلول فرو برده و روی لب‌ها بگذارید.

پف گونه‌ها

 آب یك عدد لیموترش را بگیرید. سپس آن را با یك لیوان آب جوش و یك قاشق غذاخوری گلاب مخلوط كنید. بعد از ۳دقیقه با كمك پنبه دیسكی محلول را روی پوست بمالید. هر ۵دقیقه آن را تجدید كنید. بعد از ۲۰دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.

كدری پوست

برای رفع این مشكل، می‌توانید دو كار انجام بدهید. اول اینكه خیار را حلقه كرده و بعد از شستن پوست با آب سرد، آن را روی تمام سطح صورت بگذارید و به‌مدت نیم ساعت چشم‌ها را بسته و دراز بكشید. راه دوم رنده كردن خیار و مخلوط كردن آن با چند قطره آب لیموترش تازه و گلاب هست. این مخلوط را روی صورت بمالید و به‌مدت نیم ساعت دراز بكشید و بعد صورت را با آب سرد بشویید.

بعد از یك همبرگر…

۴۰ دقیقه بعد

 نیاز به غذای بیشتر

بعد از خوردن یك عدد همبرگر تقریبا بزرگ، باز هم احساس گرسنگی می‌كنید؟ كاملا طبیعی هست به این دلیل كه تنظیم میزان قند خون‌تان به هم خورده هست. ضمن اینكه احساس گرسنگی شما می‌تواند تا مدتی ادامه داشته باشد. با نخستین گازهایی كه به ساندویچ‌تان می‌زنید، انسولین خون پایین آمده و همین امر باعث تشدید گرسنگی می‌شود. بالا بودن میزان شربت ذرت در ساختار همبرگرها، میزان انسولین دستخوش نوسان شده و همین مساله نیاز به خوردن كاذب را در فرد ایجاد می‌كند. به همین دلیل بعد از خوردن ساندویچ خودتان به‌طور كامل، دوست دارید چند گاز هم به ساندویچ دیگران بزنید!

۶۰ دقیقه بعد

كند شدن روند هضم و جذب

به‌طور طبیعی برای هضم و جذب كامل غذا به ۲۴تا ۷۲ساعت زمان نیاز هست، اما هضم همبرگر به زمان بیشتری نیاز دارد. به این دلیل كه چرب هست و سه روز بعد هضم خواهد شد. هضم چربی‌های اشباعی كه ازطریق مصرف خوراكی‌های مختلف وارد بدن می‌شوند، ۵۱روز طول می‌كشد.

 

هرعدد همبرگر حاوی تقریبا یك و نیم گرم چربی اشباع هست. مطالعات مختلف نشان می‌دهند دریافت چربی اشباع باعث آسیب‌های ناشی از گرفتگی رگ‌ها، اضافه وزن و چاقی مفرط به قلب می‌شود و در ضمن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان و دیابت نوع دوم می‌شود. با همه این‌ها، نمی‌توان از خوردن همبرگر، آن هم در تعطیلات آخر هفته چشم‌پوشی كرد! بنابراین با فاصله زمانی طولانی، سراغ این خوراكی بروید.

۱۰دقیقه بعد


 مغز ما خوردن غذای پركالری را ترجیح می‌دهد


زمانی كه گرسنه می‌شویم، مغز با ترشح هورمون‌هایی در بدن، درواقع خودش را آماده دریافت غذا می‌كند. به همین دلیل وقتی گرسنه هستیم، بیشتر به خوردن غذاهای چرب و پركالری گرایش داریم. یك عدد همبرگر متوسط حدودا ۵۴۰كیلوكالری انرژی دارد و خوردن آن، میزان قند خون را به شكل غیرعادی افزایش می‌دهد. مصرف غذاهای چرب و سنگین مغز و درنتیجه بدن را به خوردن غذای بیشتر تحریك می‌كند.

 

دلیل آن نیز ترشح تحریك‌كننده‌های عصبی مانند دپامین هست. این هورمون و نظایر آن، احساس لذت و خوشحالی ناشی از خوردن در فرد ایجاد می‌كنند.این حالت را در افرادی هم كه از داروها یا خوراكی‌ها و نوشیدنی‌های مخدر استفاده می‌كنند می‌توان دید.

۲۰ دقیقه بعد

 شكرهای اعتیادآور

شاید ندانید اما هر عدد همبرگر حاوی مقدار زیادی قند فروكتوز ناشی از وجود شربت ذرت در ساختار همبرگر و مقدار زیادی سدیم هست. هردوی این افزودنی‌ها، اعتیادآور بوده و بعد از مصرف، بدن را به استفاده مجدد نیازمند می‌كنند. از سوی دیگر این افزودنی‌های مضر، باعث اضافه وزن، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شوند.

۳۰ دقیقه بعد

حمله سدیمی به بدن

هر عدد همبرگر ارائه شده در رستوران‌ها حاوی ۹۷۰میلی‌گرم سدیم هست. این حجم بالای سدیم دریافتی باعث ایجاد احساس تشنگی شدید می‌شود.

 

این حالت‌ به نوبه‌خود باعث ایجاد حس گرسنگی كاذب شده و شخص را به خوردن مجدد تشویق می‌كند. نمك بالای این خوراكی‌ها باعث آسیب به كلیه‌ها می‌شود. به این دلیل كه كلیه برای دفع نمك اضافه باید فعالیت دوچندان انجام دهد. بالا رفتن میزان نمك در خون، قلب را به فعالیت بیشتر برای گردش خون سریع‌تر به سمت كلیه‌ها و دفع نمك اضافه تحریك می‌كند. پمپاژ كردن سریع خون توسط قلب، باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش خطر بروز سكته قلبی و مغزی می‌شود.

نوشابه‌های شكری و بدن ما

نوشابه پرتقالی


بسته شكر: ۲۱بسته یك نفره

كالری:۲۴۰كیلوكالری

 

یك عدد بطری با حجم ۳۰۰سی‌سی

نوشابه ورزشی

 

بسته شكر: ۱۲بسته یك نفره

كالری: ۱۲۵كیلوكالری

یك عدد بطری  با حجم ۳۰۰سی‌سی

نوشابه گازدار

بسته شكر: ۲۲بسته یك نفره

كالری: ۲۴۰كیلوكالری

یك عدد بطری با حجم ۳۰۰سی‌سی

تحقیقات نشان می‌دهند كودكانی كه حجم بالایی نوشابه دریافت می‌كنند(۵بار در هفته)، ۳و نیم برابر بیش از كودكانی كه اصلا نوشابه نخورده و یا اینكه هر از گاهی نوشابه می‌خورند، درمعرض خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط قرار دارند.

 كودكان ۲تا ۵سال به‌طور متوسط روزانه ۱۲۴كیلوكالری انرژی از نوشیدن نوشابه دریافت می‌كنند. این مقدار برابر ۷درصد از انرژی روزانه مورد نیز آنهاست.

 حذف كردن همان یك عدد قوطی نوشابه مصرفی روزانه- در كودكانی كه هر روز نوشابه می‌خورند- و افزایش تحرك بدنی آنها به‌طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را كاهش می‌دهد.

۶۰درصد درصد خطر ابتلا  به چاقی مفرط در كودكانی كه هر روز نوشابه می‌نوشند، افزایش می‌یابد.